Architekt: Mieczysław Marszewski.

W zespole twórców mostu znajdowali się również:
Bronisław Plebiński - szef działu inżynierskiego,
Stefan Szyller - szef działu architektonicznego.
Autorem herbów zdobiących most był Zygmunt Otto.

Budowa: 1904-11; uroczyste otwarcie: 1914.

Budowa mostu stała się koniecznością wobec przeciążenia mostu Kierbedzia. Kolejne projekty pojawiały się od 1870 - dopiero jednak w 1900 Ministerstwo Sprawa Wewnętrznych zleciło Mieczysławowi Marszewskiemu przygotowanie projektu mostu. W 1903 Marszewski złożył projekt mostu opierającego się na dwu filarach, wzorowanego na moście w Budapeszcie. Projek ten nie uzyskał aprobaty Ministerstwa Wojny, które skierowało do realizacji projekt firmy Batignolles. Z tą decyzją nie zgodził się powołany w 1904 Komitet Budowy Mostu.

M. Marszewski opracował nowy projekt - tym razem ośmioprzęsłowego mostu - przekazany do realizacji. Prace rozpoczęto latem 1904.

W 1910 po kontroli bardzo wysokich kosztów budowy aresztowano kierującego pracami M. Marszewskiego. Prace kontynuował Aleksy Lubickij - nie zmieniając niczego w pierwotnych projektach, ani nie zmieniając składu personelu technicznego.

Prowizoryczny ruch na moście otwarto w 1912, ruch na wiadukcie w 1913 - uroczyste otwarcie nastąpiło w 1914. Most uzyskał imię Mikołaja II. Warszawiacy nazywali go jednak Trzecim Mostem, bądź mostem Poniatowskiego - w 1913 mijała setna rocznica śmierci księcia.

Most ze śródmieściem został połączony wiaduktem, natomiast po stronie praskiej zbudowano obecną al. Poniatowskiego, która zakręcała w obecną al. Zieleniecką łącząc most z Targową.

Zniszczony: wycofujący się z Warszawy Rosjanie 5 sierpnia 1915 wysadzili dwa filary mostu niszcząc w ten sposób cztery przęsła mostu.

Odbudowa: podczas niemieckiej okupacji most został prowizorycznie odbudowany - wstawiono drewniane przęsła wzmocnione żelaznymi wiązaniami.
Otwarty dla ruchu we wrześniu 1916, spłonął niecały rok później - w sierpniu 1917.

Odbudowa w II RP rozpoczęła się w 1921 i trwała do 1927. W 1925 otwarto tymczasowy ruch na połowie szerokości mostu. Całością prac kierował Bronisław Plebiński.

Zniszczony: przez Niemców we wrześniu 1944 - ponownie zniszczeniu uległy cztery przęsła.

Odbudowa: w 1946 według projektu S. Hempla. Całkowicie zmieniono konstrukcję zniszczonych przęseł, nie odbudowano sześciu ławeczek w środkowej części mostu. W latach 50-tych rozebrano wieże wzjazdowe na most po stronie Pragi.

W 1964 rozpoczęto poszerzanie wiaduktu i mostu.

W latach 1985-90 przeprowadzono generalny remont wiaduktu i mostu - między innymi odbudowano wschodnie wieże przy moście.


Więcej o moście też tutaj.

bibliografia  pozycja w bibliotece